سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صفحه خانگی پارسی یار درباره

قسمت دوم

    نظر

 

اراده آزاد یا جبرگرایی؟

 آیا انسان آگاهانه اعمال خود را جهت می دهد یا بوسیله نیروهای دیگری کنترل می‌شود؟

وراثت یا محیط؟

 آیا انسان بیشتر تحت تأثیر وراثت است یا تحت تأثیر محیط؟

گذشته یا حال؟

 آیا شخصیت انسان وقایع و اتفاقات اوائل زندگی شکل می‌گیرد یا اینکه تحت تأثیر تجربه‌های      دوران بزرگسالی قرار دارد؟

بی‌همتایی یا جهان شمولی؟

 آیا شخصیت هر انسان بی‌همتاست یا اینکه شخصیت دارای الگوهای کلی خاصی است که با  شخصیت بسیاری از افراد انطباق دارد؟

تعادل جویی یا رشد؟

 آیا انسان فقط برای حفظ تعادل و توازن رفتاری را انجام می‌دهد یا او بخاطر میل به رشد و تکامل رفتار را انجام می‌دهد؟

خوش بینی یا بد بینی؟

 آیا انسان اساسا موجودی خوب است یا بد؟

 


ماهیت شخصیت و انسان

    نظر

 ماهیت شخصیت و انسان

یکی از جنبه‌های با اهمیت در «روانشناسی شخصیت» که در «نظریه‌های شخصیت» منعکس شده است برداشت یا تصوری است که از ماهیت «انسان و شخصیت او» ارائه شده است (یا می‌شود). این سوالها با ویژگی اصلی انسان ارتباط می‌کنند و همه مردم (شاعر ، هنرمند ، فیلسوف ، تاجر ، فروشنده و …) همواره به روش به این سوالها پاسخ می‌دهند؛ بطوری که می‌توانیم بازتاب همه جانبه آنها را در «کتابها ، تابلوهای نقاشی ، و در رفتار و گفتارشان» ببینیم و روانشناسی شخصیت و نظریه پردازان این حوزه نیز از آن مستثنی نیستند. این موضوعات را می‌توان در جدول زیر خلاصه کرد:


· مفهوم شخصیت

    نظر

تعاریف مختلفی از شخصیت ارائه شده است که هر یک بر وجهی از شخصیت تأکید کرده‌اند.

_شخصیت (Personality) از ریشه لاتین (Persona) که به معنی «نقاب و ماسک» است گرفته شده است و اشاره به ماسک و نقابی دارد که بازیگران یونان و روم قدیم بر چهره می‌گذاشتند و این تعبیر تلویحا به این موضوع اشاره دارد که «شخصیت هر فرد ماسکی است که او بر چهره خود می‌زند تا وجه تمایز (تفاوت) او از دیگران باشد.

_هیلگارد (Hilgard) شخصیت را «الگوهای رفتار و شیوه‌های تفکر که نحوه سازگاری شخص را با محیط تعیین می‌کند» تعریف کرده است در حالی که برخی دیگر «شخصیت» را به ویژگیهای «پایدار فرد» نسبت داده و آن را بصورت «مجموعه ویژگیهایی که با ثبات و پایداری داشتن مشخص هستند و باعث پیش بینی رفتار فرد می‌شوند» تعریف می‌کنند.

_شخصیت به همه خصلتها و ویژگیهایی اطلاق می‌شود که معرف رفتار یک شخص است، از جمله می‌توان این خصلتها را شامل اندیشه ، احساسات ، ادراک شخص از خود ، وجهه نظرها ، طرز فکر و بسیاری عادات دانست. اصطلاح ویژگی شخصیتی به جنبه خاصی از کل شخصیت آدمی اطلاق می‌شود.

_تعریفی دیگر:

شخصیت یعنی « مجموعه‌ای از رفتار وشیوه‌های تفکر شخص در زندگی روزمره که با ویژگی های بی همتا بودن ، ثبات (پایداری) و قابلیت پیش بینی» مشخص می‌شود. از این تعریف چندین نکته قابل استنباط است:

بی همتایی و تفاوت : شخصیت یک فرد بی‌همتاست و در عین بعضی مشابهت‌ها ، هیچ دو شخصیت یکسان و همسان وجود ندارد.

ثبات داشتن (پایداری) : اگر چه افراد در شرایط و محیطهای گوناگون در ظاهر رفتار متضاد و مختلفی دارند، ولی در طول زمان (مثلا چندین دهه) رفتار و واکنش و همچنین شیوه تفکر آنها دارای یک در ثبات نسبی دائمی است.

قابلیت پیش بینی : با توجه کردن و مطالعه رفتار و نوع تفکر اشخاص می‌توان سبک رفتاری و تفکری افراد را با احتمال زیاد پیش بینی کرد. قابلیت پیش بینی رفتار با «ثبات در رفتار» رابطه متقابل دارد.


مو شا را وله

    نظر

شاید برای من این سخت باشد که بتوان شرح حالی بنویسیم :

بعد از دوازده سال تحمل سرما  و گرما و انواع معلم ها  و کنکور ما وارد دانشگاه شدیم با توجه به این به جز مهندسی های کشاورزی دو مهندسی دیگر راهم آورده بودم همه را رها کردم و به خودم گفتم این دانشگاه شهر خودمان و یک آب شسته تراز شهر های دیگر است همه این ها و صحبت های یک مشاور ...نشناس باعث شد که آنچه نباید اتفاق بیافتد اتفاق افتاد و من به سرزمین عجایب قدم گذاشتم

 بعد از اولین کلاس مجموعه سازی احساس پوچی عجیبی به من دست شاید پوچی نبود و یک احساس گیجی بود مثل کسی که با پتک زدند تو سرم

برای اوّلین بار احساس  ....را با تمام وجود احساس کردم . خیلی خیلی  خیلی افسرده شدم شاخه گلی که با آن همه ناز پرورانده بودم ای وای به برم می شکند  .


مصدق

    نظر

محمد مصدق در سال ???? هجری شمسی در تهران بدنیا آمد. پدرش میرزا هدایت‌الله معروف به «وزیر دفتر» از بزرگمردان دوره‌ ناصری و مادرش ملک تاج خانم (نجم السلطنه) فرزند عبدالمجید میرزا فرمانفرما و نوه عباس میرزا ولیعهد قاجار و نایب‌السلطنه ایران بود.


در سال ???? دائی مصدق (عبدالحسین میرزا فرمانفرما) در حالیکه محمد مصدق ?? سال بیشتر نداشت با بقیه افراد فامیل مادری بر علیه اتابک توطئه کردند و با دسیسه اتابک را کنار زدند و مصدق مستوفی خراسان شد. از این هنگام مصدق علاوه بر تمام آن مستمری‌های قبلی به دریافت پول هائی عادت کرد که در شرح وظائف مستوفی در بالا به آن اشاره شد.


هنگام مرگ میرزا هدایت‌الله در سال ???? شمسی محمد ده ساله بود، و ناصرالدین شاه علاوه بر اعطای شغل و لقب میرزا هدایت‌الله به پسر ارشد او میرزا حسین خان، محمد را «مصدق‌السلطنه» نامید.

محمد خان مصدق‌السلطنه پس از تحصیلات مقدماتی در تبریز به تهران آمد، به مستوفی‌گری خراسان گمارده شد و با وجود سن کم در کار خود مسلط شد و توجه و علاقه عموم را جلب نمود.

مصدق‌السلطنه در اولین انتخابات دوره مجلس مشروطیت به نمایندگی از طبقه اعیان و اشراف اصفهان انتخاب شد ولی اعتبارنامه او به‌دلیل سن او که به سی سال تمام نرسیده بود رد شد.

مصدق‌السلطنه در سال ???? شمسی برای ادامه تحصیلات خود به فرانسه رفت و پس از خاتمه تحصیل در مدرسه علوم سیاسی پاریس به سویس رفت و به اخذ درجه دکترای حقوق در دانشگاه نوشاتل نائل آمد.

[ویرایش] والی‌گری و وزارت

مراجعت مصدق به ایران با آغاز جنگ جهانی اول مصادف بود. مصدق‌السلطنه با سوابقی که در امور مالیه و مستوفی‌گری خراسان داشت به خدمت در وزارت مالیه دعوت شد. قریب چهارده ماه در کابینه‌های مختلف این سمت را حفظ کرد. در حکومت صمصام السلطنه به علت اختلاف با وزیر وقت مالیه (مشار الملک) از معاونت وزارت مالیه استعفا داد و هنگام تشکیل کابینه دوم وثوق الدوله عازم اروپا شد. در این دوران قرارداد ???? به امضای وثوق‌الدوله رسید و مخالفت گسترده آزادی‌خواهان ایرانی با آن شروع شد. دکتر مصدق نیز در اروپا به انتشار نامه‌هاو مقاله‌هائی در مخالفت با این قرارداد اقدام کرد.

اندکی بعد مشیرالدوله که به جای وثوق الدوله به نخست‌وزیری انتخاب شد، او را برای تصدی وزارت عدلیه به ایران دعوت کرد.

در مراجعت به ایران از طریق بندر بوشهر، پس از ورود به شیراز بر حسب تقاضای محترمین فارس به والیگری (استانداری) فارس منصوب شد و تا کودتای سوم اسفند ???? در این مقام ماند.

پس از کودتای سید ضیاء و رضاخان، دکتر مصدق دولت کودتا را به رسمیت نشناخت و از مقام خود مستعفی گشت. پس از استعفا از فارس عازم تهران شد ولی به دعوت سران بختیاری به آن دیار رفت.

با سقوط کابینه سید ضیاء، قوام السلطنه به نخست وزیری رسید و دکتر مصدق را به وزارت مالیه (دارائی) انتخاب کرد.

با سقوط دولت قوام السلطنه و روی کار آمدن مجدد مشیرالدوله از مصدق خواسته شد که والی آذربایجان شود. بخاطر سرپیچی فرمانده قشون آذربایجان از اوامرش بدستور رضاخان سردار سپه، وزیر جنگ وقت، از این سمت مستعفی گشت و به تهران مراجعت کرد.

در خرداد ماه ???? دکتر مصدق در کابینه مشیرالدوله به سمت وزیر خارجه انتخاب شد و با خواسته انگلیسیها برای دو ملیون لیره که مدعی بودند برای ایجاد پلیس جنوب خرج کرده‌اند بشدت مخالفت نمود.

پس از استعفای مشیرالدوله، سردار سپه به نخست وزیری رسید و دکتر مصدق از همکاری با او خودداری کرد.

[ویرایش] دوره رضاشاه

دکتر مصدق در دوره پنجم و ششم مجلس شورای ملی به وکالت مردم تهران انتخاب شد. در همین زمان که با صحنه سازی سلطنت خاندان قاجار منقرض شد و رضا خان سردار سپه نخست وزیر وقت به شاهی رسید، او با این انتخاب به مخالفت برخاست.

با پایان مجلس ششم و آغاز دیکتاتوری رضاشاه دکتر مصدق خانه نشین شد و در اواخر سلطنت رضاشاه پهلوی به زندان افتاد ولی پس از چند ماه آزاد شد و تحت نظر در ملک خود در احمد آباد مجبور به سکوت شد. در سال ???? پس از اشغال ایران به‌وسیله نیروهای شوروی و بریتانیا، رضا شاه از سلطنت برکنار و به افریقای جنوبی تبعید شد و دکتر مصدق به تهران برگشت.

[ویرایش] نهضت ملی‌شدن صنعت نفت ایران

دکتر مصدق پس از شهریور ?? و سقوط رضاشاه در انتخابات دوره ?? مجلس بار دیگر در مقام وکیل اول تهران به نمایندگی مجلس انتخاب شد. در این مجلس برای مقابله با فشار شوروی برای گرفتن امتیاز نفت شمال ایران، او طرحی قانونی را به تصویب رساند که دولت از مذاکره در مورد امتیاز نفت تا زمانی که نیروهای خارجی در ایران هستند منع می‌شد.

در انتخابات دوره ?? مجلس با مداخلات قوام‌السلطنه (نخست وزیر) و شاه و ارتش، دکتر مصدق نتوانست قدم بمجلس بگذارد. در این دوره هدف عوامل وابسته به بریتانیا این بود که قرارداد سال ???? دوره رضاشاه را به دست دولت ساعد مراغه‌ای و با تصویب مجلس تنفیذ کنند. بر اثر فشار افکار عمومی مقصود انگلیسی‌ها تأمین نشد و عمر مجلس پانزدهم به‌سر رسید. در ???? دکتر مصدق و همراهان وی همچون احمدملکی،حسین فاطمی ،دکتر کریم سنجابی ،مهندس احمد زیرک‌زاده و دکتر سید علی شایگان اقدام به پایه گذاری جبهه ملی ایران کردند. گسترش فعالیت‌های سیاسی پس از شهریور ???? سبب گسترش مبارزات مردم و به ویژه توجه آنان به وضع قرارداد نفت شده بود. دکتر مصدق در مجلس و بیرون از آن این جنبش را که به «نهضت ملی شدن نفت» معروف شد، هدایت می‌کرد.

[ویرایش] ملی شدن نفت و نخست وزیری

مجله تایم دکتر مصدق را به عنوان مرد سال انتخاب کرد.
مجله تایم دکتر مصدق را به عنوان مرد سال انتخاب کرد.

در انتخابات مجلس شانزدهم با همه تقلبات و مداخلات شاه و دربار، صندوقهای ساختگی آراء تهران باطل شد. عبدالحسین هژیر وزیر دربار توسط جمعیت فداییان اسلام ترور شد و در نوبت دوم انتخابات، دکتر مصدق به مجلس راه یافت. پس از ترور نخست‌وزیر وقت سپهبد حاجیعلی رزم‌آرا، طرح ملی شدن صنایع نفت به رهبری دکتر مصدق در مجلس تصویب شد. پس از استعفای حسین علاء که بعد از رزم‌آرا نخست وزیر شده بود، در شور و اشتیاق عمومی دکتر مصدق به نخست وزیری رسید و برنامه خود را اصلاح قانون انتخابات و اجرای قانون ملی شدن صنعت نفت اعلام کرد.

پس از شکایت دولت انگلیس از دولت ایران و طرح این شکایت در شورای امنیت سازمان ملل، دکتر مصدق عازم نیویورک شد و به دفاع از حقوق ایران پرداخت. سپس به دادگاه لاهه رفت و با توضیحاتی که در مورد قرارداد نفت و شیوه انعقاد و تمدید آن داد، دادگاه بین‌المللی خود را صالح به رسیدگی به شکایت بریتانیا ندانست و مصدق در احقاق حق ملت ایران به پیروزی دست یافت. در راه بازگشت به ایران به مصر رفت و مورد استقبال پر شکوه ملت مصر قرار گرفت.

[ویرایش] کشمکش با دربار و مخالفان

انتخابات دوره هفدهم مجلس بخاطر دخالتهای ارتشیان و دربار به تشنج کشید و کار بجایی رسید که پس از انتخاب ?? نماینده، دکتر مصدق دستور توقف انتخابات حوزه‌های باقی مانده را صادر کرد.

دکتر مصدق برا ی جلوگیری از کارشکنیهای ارتش و دربار درخواست انتقال وزارت جنگ به دولت را از شاه نمود. این درخواست از طرف شاه رد شد. به همین دلیل دکتر مصدق در ?? تیرماه ???? از مقام نخست‌وزیری استعفا کرد. مجلس قوام السلطنه را به نخست‌وزیری انتخاب کرد و او با صدور بیانیه شدید الحنی نخست وزیری خود را اعلام نمود.

مردم ایران که از برکناری دکتر مصدق خشمگین بودند، در پی چهار روز تظاهرات در حمایت از دکتر مصدق، که به کشته شدن چندین نفر انجامید، موفق به ساقط کردن دولت قوام گردیدند. در ?? تیر ???? دکتر مصدق بار دیگر به نخست‌وزیری ایران رسید.

آیت‌الله کاشانی پس از ?? تیر ???? به‌تدریج با بقائی، مکی و... متحد شد و به جبهه کودتاچیان پیوست. در رویداد ? اسفند مشخصا روحانیونی مانند کاشانی و بهبهانی در توطئه کشتن مصدق شرکت داشتند که با هوشیاری مصدق به هدف خود نرسیدند.

در ? اسفند ماه ???? دربار با کمک عده‌ای از روحانیون، افسران اخراجی و اراذل و اوباش توطئه‌ای علیه مصدق کردند تا او را از بین ببرند. نقشه این بود که شاه در آن روز به عنوان سفر به اروپا از پایتخت خارج شود و اعلام دارد که این خواسته دکتر مصدق است. مصدق از نقشه اطلاع یافت و توانست جان بدر برد و توطئه شکست خورد.

چند روز بعد عمال دربار و چند تن از افسران اخراجی سرتیپ افشارطوس رئیس شهربانی دکتر مصدق را ربودند و پس از شکنجه کشتند.

بدنبال استعفای بسیاری از نمایندگان طرفدار مصدق، دولت اقدام به همه‌پرسی (رفراندم) در کشور کرد تا مردم به انحلال یا عدم انحلال مجلس رای دهند. در این همه‌پرسی (که به خاطر هم‌زمان نبودن رای‌گیری در تهران و شهرستان‌ها و جدا بودن صندوق‌های مخالفان و موافقان مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت) در حدود دو میلیون ایرانی به انحلال مجلس رای دادند و مجلس در روز ?? مرداد ???? منحل شد.

[ویرایش] درگیری با آیت الله کاشانی

کاشانی از جمله کسانی بود که در پی حمایت مردمی از محمد مصدق به صف حامیان او پیوست. حضور او در مناقشه ?? تیر که سرانجام منجر به پیروزی جبهه ملی و صنعت ملی شدن نفت و رسیدن دوباره مصدق به نخست وزیری شد، اوج همکاری روحانیون با دولت مردمی محمد مصدق بود. اما این حمایت‌ها دیری نپایید. تبلیغ شدید علیه وجهه مذهبی مصدق، ترس از رواج فعالیت‌های حزب توده و هراس نابودی دودمان تنها حاکم شیعی جهان، روحانیون را از دولت محمد مصدق دور کرد. اختلاف‌ها با چند انتصاب دولت مصدق که مورد انتقاد مذهبی‌ها بود، بالا گرفت و سرانجام منتهی به انحلال مجلس هفدهم به وسیله رفراندوم عمومی شد که کاشانی را به سمت مخالفت و دشمنی با دولت مردمی مصدق سوق داد. در ماه‌های آخر عمر دولت محمد مصدق، کاشانی گرچه سکوت کرده بود اما پیدا و پنهان و با حمایت از دسته جات مذهبی، اعلام مکرر در خطر بودن اسلام و تحریک به مقاومت گروه‌هایی که عقله مذهبی داشتند، آشکارا به تضعیف دولت محمد مصدق اهتمام ورزید. درنتیجه کودتاچیان که از این اختلاف بیش ترین استفاده را برده بودند، کار مردمی ترین دولت تاریخ معاصر ایران را یک سره ساختند. پس از موفقیت کودتای ?? مرداد، آیت الله کاشانی به شاهی که با کودتا علیه دولت قانونی کشور خود، به کشور و قدرت بازگشته بود تبریک گفت و او را از جمله کسانی می‌دانند که در نوشتن پیام تبریک مرجعیت زمان، بروجردی به شاه دخیل بود. در یک اظهارنظر آشکار پس از کودتا نیز کاشانی گفت:

«مصدق شاه را مجبور کرد که ایران را ترک نماید اما شاه با عزت و محبوبیت چند روز بعد بازگشت. ملت شاه را دوست دارد و رژیم جمهوری مناسب ایران نیست»


(منبع:مجموعه پیام‌ها و مکتوبات آیت الله کاشانی. م. دهنوی (محمد ترکمان).(تهران. چاپخش. ????) جلد ?. ص ??)

[ویرایش] کودتا علیه دولت مصدق

سربازان منزل دکتر مصدق را اشغال کردند
سربازان منزل دکتر مصدق را اشغال کردند

در روز ?? مرداد ???? طبق نقشه‌ سازمان‌های جاسوسی امریکا و انگلیس برای براندازی دولت مصدق، شاه فرمان عزل دکتر مصدق را امضا کرد و رئیس گارد سلطنتی، سرهنگ نصیری را موظف نمود تا با محاصره خانه نخست وزیر فرمان را به وی ابلاغ کند. همچنین نیروهایی از گارد سلطنتی مامور بازداشت عده‌ای از وزرای دکتر مصدق گشتند. ولی نیروهای محافظ نخست‌وزیری رئیس گارد سلطنتی و نیروهایش را خلع سلاح و بازداشت نمودند.

در روز ?? مرداد ماه ???? دولت‌های امریکا و بریتانیا دست به کودتای دیگری زدند که این‌بار باعث سقوط دولت مصدق گشت. در این روز سازمان سیا با خریدن فتوای برخی از روحانیون و همچنین دادن پول به ارتشیان، اراذل و اوباش تهران آنها را به خیابان‌ها کشانید. کودتاچیان توانستند به آسانی خود را به خانه دکتر مصدق برسانند و پس از چندین ساعت نبرد خونین گارد محافظ نخست وزیری را نابود کنند و خانه وی را پس از غارت کردن به آتش بکشانند. در روز ?? مرداد دکتر مصدق و یارانش خود را به حکومت کودتا به رهبری سرلشکر زاهدی تسلیم کردند. بدین ترتیب در کودتای ?? مرداد ???? (?? اوت ????) سازمانهای جاسوسی بریتانیا و ایالات متحده امریکا با کودتا دکتر مصدق را برکنار کرده و محمدرضا شاه پهلوی را که پس از شکست کودتای ?? مرداد به رم رفته بود بازگرداندند و به قدرت رساندند.

[ویرایش] محاکمه و زندان و خانه نشینی

دکتر محمد مصدق و یارانش در حال محاکمه شدن بعد از کودتا
دکتر محمد مصدق و یارانش در حال محاکمه شدن بعد از کودتا
مصدق به منزلش در روستای احمدآباد تبعید شد
مصدق به منزلش در روستای احمدآباد تبعید شد

مصدق پس از کودتای ?? مرداد در دادگاه نظامی محاکمه شد. او در دادگاه از کارها و نظرات خود دفاع کرد. دادگاه وی را به سه سال زندان محکوم کرد. پس از گذراندن سه سال زندان، دکتر مصدق به ملک خود در احمد آباد تبعید شد و تا آخر عمر تحت نظارت شدید بود.

در سال ???? همسر دکتر مصدق، خانم ضیاالسلطنه، در سن ?? سالگی درگذشت. حاصل ازدواج وی و دکتر مصدق دو پسر و سه دختر بود.

در ?? اسفند ماه ???? ساعت ? صبح دکتر محمد مصدق بدلیل بیماری سرطان فک ودهان، در سن ?? سالگی درگذشت. مصدق وصیت کرده بود او را کنار شهدای ?? تیر در ابن بابویه دفن کنند، ولی با مخالفت شاه چنبن نشد و او در یکی از اتاقهای خانه‌اش در احمد آباد به خاک سپرده شد.


راهکارهایی برای تهیه کتابشناسی های ملی الکترونیکی : آیا این کار

    نظر

چکیده:
کتابشناسی های ملی الکترونیکی(ENB) ( online و روی CD-ROM) از اواخر دهه 1980 پدید آمده اند. آنها از نظر پشتیبانی، نقاط دسترسی به فهرست ها و ابزار مورد نیاز کاربران بطور چشمگیری با هم تفاوت دارند.
یکی از نتایج حاصله پروژه کتابخانه های ملی اروپایی روی لوح فشرده بود که در سال 1993 سر منشا پیدایش اولین رهنمودها برای (
ENB) ها بود. با اینکه آنها اکنون به دلیل توسعه سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر تا حدی قدیمی شده اند، هنوز به عنوان نقطه شروعی خوب برای ر اهنماییهای جدید که هم برای توسعه (ENB) موجود و هم برنامه ریزی انواع جدید لازم هستند می توانند مورد استفاده قرار بگیرند، نیاز به راهکارهای جدید و زمینه های آنها برای (ENB) در زیر بحث می شود.

مقدمه
پروژه
MARC را می توان به عنوان آغاز استفاده گسترده از رکوردهای کتابشناسی الکترونیکی در نظر گرفت که تقریبا در حدود 40 سال پیش توسط کتابخانه های کنگره آمریکا آغاز شد. ار آن پس کتابخانه های ملی بیشتری کتابشناسی مشخصات ملی شان را به شکل الکترونیکی آماده کردند. نکته جالب اینکه، فرم چاپی هنوز فرم دلخواه کتابشناسی های ملی بود و کتابشناسی های الکترونیکی مدتهای مدیدی تنها برای تسهیل تولید آنها به کار می رفقتند. تغییر اساسی به دلیل دو رشد مهم صورت گرفت:

1- استفاده گسترده از
CD-ROM ها و توسعه شبکه های کامپیوتری که تولید کتابشناسی های ملی الکترونیکی را علاوه بر نسخه های چاپی تسریع نمودند.
در دهه 70 و 80 بسیاری از کتابخانه های ملی رکورد های کتابشناسی خود را روی نوار مغناطیسی مبادله می کردند، برخی کم کم دسترسی آن لاین به اطلاعاتشان را ارایه نمودند. در 1986، بلافاصله پس از معرفی CD-ROM، کتابخانه های ملی انگلستان و فرانسه پروژه ای را با هدف تولید یک کتابشناسی ملی روی CD-ROM آغاز نمودند که هم جستجو و هم کپی رکورد ها در فهرست های کتابخانه محلی را پشتیبانی مینمود(1989, McSean , Smith) CD-ROM آزمایشی در 1988 آماده شد که متشکل از دو پایگاه اطلاعاتی بود که هریک 30000 رکورد داشتند. رکوردهای انگلیس در UKMARC و رکوردهای فرانسه در UNIMARC بود.
اطلاعات کتابشناسی به زبان های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی در دسترس بود.  
 ROM CD-  هایی که به صورت آزمایشی تهیه شده بود بطور وسیعی ارزیابی شد و اکثر واکنشها مثبت بود که تاکید می کرد که استفاده از نسخه الکترونیکی بسیار ساده تر از نوع چاپی بود.

2- پروژه کتابخانه های ملی روی
CD-ROM
موفقیت پروژه های آزمایشی مقدماتی، پزوژه کتابخانه های ملی اروپایی (ENLP) را تسریع نمود که در سال 1990 آغار شده بود و بودجه آن توسط کمیسیون اروپایی (DGXIII/E) تحت برنامه IMPACT و اعتلاف هفت کتابخانه ملی شرکت کننده تامین گردید. (Smith ، 1994 Salomonsen, و 1993( اهداف پروژه (National Libraries Projection CD-ROM 1993( به شرح زیر بودند:
• ارتقای دسترسی بهتر و آسانتر از سوی اکثر کاربران به کتابشناسی های ملی اروپایی.
• افزایش صرفه جویی در فهذست نویسی کتابخانه از طریق تبادل پیشرفته رکوردهای کتابشناسی بین موسسات ملی اروپایی بدون توجه به فرمت های مختلف
MARC.
• توسعه نگرشهای مشترک به استراتژیها، برنامه ها و فرمتهای اطلاعات کتابشناسی (به ویژه اطلاعات کتابشناسی ملی) روی
CD-ROM
پروژه به 9 بخش کاری تقسیم شد که محتوای آن را نشان می دهد:

• تعریف نیاز ها برای یک ابزار بازیابی اطلاعات کتابشناسی روی
CD-ROM
• ابزارهای تبدیل
MARC (به فرمتهای دلخواه)
• توصیف مجموعه حروف الفبای اروپایی مورد نیاز
• وسایل ذخیره و بازیابی چند زبانه
• امکان برقراری لینک های آن لاین از
CD-ROM
• برقراری ارتباط بین
CD-ROM ها با سیستمهای کتابخانه های محلی
• لوازم و ابزارهای مختلف برای
CD-ROMهای متعدد
• تولید
CD-ROMهای آزمایشی
• مکانیسمهای توزیع / توافقهای بازاریابی
پروژه در سال 1993 با موفقیت به اتمام رسید.

پس از ده سال برخی نتایج پروژه به ویژه به دلیل توسعه چشمگیر سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر قدیمی می شوند:
DOS عملا ناپدید شده است و به دلیل استفاده گسترده از محیط ویندوز اینترفیسهای گرافیکی بدیهی فرض می شوند. در نتیجه، اکنون توصیه برای توسعه یه اینترفیس گرافیکی غیر ضروری است. از سوی دیگر ما اکنون انتظار داریم توصیه شود که ابزار باید با سایر برنامه های گسترده کامپیوتری به ویژه در زمینه فهرستها و علائم به کار رفته در خروجی صفحه نمایش هماهنگ باشند.
با اینهمه بسیاری از یافته ها و توصیه ها هنوز معتبرند. هنوز اهمیت دارد که ابزارها، نیاز های گروههای مختلفی از کاربران را برآورده سازد. یک نقش عمده، شناسایی چهار نوع مختلف کابران (ونیازهایشان) بود که عبارتند از: کتابدار مجموعه سازی، فهرست نویس، کتابدار مرجع و کاربر نهایی. آنها با توجه به عملکردها، مراحل دستیابی، ایندکس ها، و خروجی نیاز های متفاوتی دارند. کتابداران مجموعه سازی باید بتوانند اطلاعات کافی در مورد یک موضوع را به سرعت بدست آورند تا بتوانند آنرا سفارش دهند. معمولا این با یک استراتژی ساده جستجو صورت می گیرد. فهرست نویسان عمدتا کتابهایی از قبل فهریت نویسی شده را به جهت پشتیبانی فهرست نویسی یا کپی برداری از آنهایی که قبلا فهرست نویسی شده اند، جستجو می نمایند، آنها باید رکوردها را به صورت تک تک یا گروهی برای ویرایش و جایگزینی بگیرند. کتابداران مرجع موضوعات را با استفاده از اطلاعات نسبی و گاهی نادرست جستجو می کنند. این مطلب در مورد کاربران نهایی نیز صحت دارد. کاربران بی تجربه، بیشتر علاقمند به استفاده از راهنمایی هایی هستند که با استفده از نشانگر روی صفحه نمایش ظاهر می شوند. اهمیت کمک آن لاین با طراحی های درست در نتیجه گیری ها عنوان شد.
بسیاری از کشورها از یافته ها و توشیه ها پروژه اروپایی در تولید کتابشناسی های ملی خودشان روی
CD-ROM عمدتا به همراه نسخه های چاپی استفاده نمودند. تمام کشورهایی که کتابشناسی ملی شان را روی CD-ROM منتشر می کنند نیز همان اطلاعات را به صورت آن لاین ارایه می دهند، که برخی به شکل یک پایگاه اطلاعاتی مجزا، و سایرین به عنوان بخشی از فهرست کتابخانه ملی شان این کار را انجام می دهند.

3-
CD-ROMها در مقابل کتابشناسی های ملی آن لاین
مزایای CD-ROM قیمت ارزان آن، قابلیت دسترسی، استفاده گسترده و مستقل بودن از سرعت، کیفیت، و قیمت شبکه های کامپیوتری است. بزرگترین عیب کتابشناسی های ملی روی CD-ROM (که با نسخه های چاپی به طور مشترک دارند) آن است که هیچ گاه مانند نسخه های آن لاین به روز نیستند. آنها از دو بار در ماه تا فقط دو بار در سال به روز رسانی می شوند.
انتشار کتابشناسی ملی روی
CD-ROM تنها زمانی که اعمال و خدماتی را ارائه دهد که جایی دیگر فابل استفاده نیستند مناسب است، مثلا:
• ابزار های ذخیره و بازیابی با طراحی خاص
• اعمالی که مخصوص جستجوی کتابشناسی های ملی هستند
• فرمتهای خروجی متعدد
• گرفتن و فرستادن رکوردها

4- ارزیابی کتابشناسی های ملی الکترونیکی
فراوانی پایگاههای اطلاعاتی مختلف
CD-ROM و جستجوی کاربر نهایی موجب تحقیقات بسیاری از نویسندگان روشی در پیش می گیرند که مشابه ارزیابی منابع مرجع بطور کلی، با تاکید بر کیفیت اطلاعات، پوشش و ماخذ است. ارزیابی ابزارهای ذخیره و بازیابی مورد استفاده کاربران و توجه به کاربرد و کاربرپسند بودن آنها تنها در دهه 90 پدید آمد.
نمونه ای از ارزیابی کتابشناسی های ملی روی
CD-ROM توسط  Zumer (2000) منتشر شد وسایل ذخیره و بازیابی شش کتابشناسی ملی روی CD-ROM (انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، ایتالیایی، چک و اسلوانیایی) طبق یک چهارچوب، ارزیابی و مقایسه شدند و توصیه های کلی برای طرح دلخواه کابر را بررسی نمودند. جنبه های متعدد این ابزار ها بررسی شدند که عبارتند از : خصوصیات دیالوگ (ارتباط متقابل)، یکپارچگی، گزینه های جستجو، کاربرد صحیح نتایج و امکانات کمک.
در حوزه های ارزیابی پنج زمینه وجود دارد:

• دیالوگ(ارتباط متقابل کاربر با ابزارهای ذخیره و بازیابی)
• هدایت
• جستجو
• نتایج
• کمک

هریک از بخش های فوق، وجهی مهم از ابزارهای مورد استفاده کاربران کتابشناسی های ملی روی
CD-ROM را در بر می گیرد. تحت عنوان "دیالوگ" ویژگی های عمومی اینترفیسها شامل می شدند: نوع وسایل ارتباطی، زبان ذخیره و بازیابی، ایجاد سطوح دسترسی متعدد برای ارتباط، ویژگیهای آیکون ها و فهرستها. "هدایت" شامل حرکت درون سیستم، یکپارچگی واژگان، یکپارچگی با سیستمهای مشابه، اطلاعات در موردوضعیت سیستم است. "جستجو" عمل اصلی سیستم های بازیابی اطلاعات است، در نتیجه این بخش گسترده ترین بخش بود. این تمام ویژگی های جستجو از مراحل دسترسی، عملگرهای منطق بولی و سایر عملگر ها، اختصارات، و فهرست هاس قابل استفاده را در بر گرفت. بخش زیر مروری بر ویژگی های نتایج جستجو و اعمال قابل استفاده بود. دسته بندی، نمایش نتایج، چاپ و دریافت، و فرمتهای در دسترس. لین تجزیه و تحلیل با امکانات کمک به کاربر از قبیل: انواع ارایه شده و بحث در مورد کیفیت کلی آنها بررسی و مطالعه شد.کلاً هم کار آمدی و هم اینترفیسهای بررسی شده کتابشناسی های ملی مشابه بودند، تفاوتها را می توان به طور مفصل بررسی نمود. ابزارهای ذخیره و بازیابی کتابشناسی های مورد مطالعه نسبتاً خوب ارزیابی شدند. کیفیت آنها را می توان هم به تخصص و هم به روش ناشران آنها و کتابخانه های ملی نسبت داد. بطور یقین، رسوم معمول در چاپ کتابشناسی های ملی چاپی در طراحی ابزارهای ذخیره و بازیابی نسخه های الکترونیکی کمک کرد.
امکانات کمک به کاربران، ویژگی ای که با سایر نرم افزار های کامپیوتری معمولاً مشترک است، یکی از زمینه های مشکل بودند، گرچه نوعی اصلاح مشاهده شد. به نظر رسید که طراحان، اینگونه اینگونه فرض کرده بودند که کتابشناسی های ملی الکترونیکی تنها توسط کاربران متبحر استفاده می شدند. بار در نظر گرفتن کاربرد وسیع بین المللی کتابشناسی های ملی الکترونیکی، این فرضیه غلط است. در نتیجه تلاش بیشتری باید صرف اصلاح ابزارهای ذخیره و بازیابی موجود گردد تا آنها به طور ایده آل کاملاً مشخص گردند. این ممکن است به دلیل پیچیدگی کلی سیستمهای بازیابی اطلاعات هدفی دست نیافتنی باشد، اما حداقل می تواند موجب کمک مطابق با موقعیت گردد.

5- نیاز به راهنمایی:
توصیه های نهایی کنفرانس بین المللی خدمات کتابشناسی ملی (2002)                (
The Final Recommendations of the International Conference on National Bibliographic Services) از فبل عنوان می کند که کتابشناسی های ملی میتواند در فرمتهای مختلف توزیع شود: " با توجه به قابلیت دسترسی انواع گوناگون فرمتها که با آنها میتوان سرویسهای کتابشناسی ملی را توزیع نمود باید یه یا تعداد بیشتری را مطابق با نیازهای کاربرانشان سازگار نمایند، . . . "(توصیه شماره 6(. هیچ توصیه ای به طور خاص برای نسخه های الکترونیکی به کار نمی رود. توصیه 10 کلاً بیان می کند که "رکوردهای کتابشناسی که در کتابشناسی ملی قرار می گیرند باید مبتنی بر استانداردهای شناخته شده بین المللی باشند و به شیوه ای مناسب و با مراحل دستیابی که نیازهای کاربران را مطابق با ویژگی های فرمت های به کار رفته در توزیع برآورده می سازد، تنظیم شود".
بسیاری از موسسات کتابشناسی ملی از قبل انتشار کتابشناسی های ملی به شکل الکترونیکی را آغاز کرده اند(بصورت آن لاین ،
CD-ROM یا هر دو). آنها برای توسعه آینده نیاز به راهنمایی دارند. اما راهنمایی ها حتی برای کسانی که در فرایند برنامه ریزی هستند مهمتر خواهد بود.
مهمترین هدف تمام برنامه های کامپیوتری رفع نیازهای مخاطبان مورد نظرشان به شیو ه ای مناسب و کاربر پسندانه است. در نتیجه، مشخص کردن کارآمدی مورد نیاز و درک نیازهای خاص کاربرانشان ضروری است. یک نقص بزرگ سیستم این است که اگر اعمال ارائه شده بسیار زیاد یا بسیار پیچیده باشند، نیازها باید بررسی شوند و تنها اعمال ضروری در سیستم قرار بگیرند. گرچه شباهتهایی بین کاتالوگهای کتابخانه و کتابشناسی های ملی وجود دارند، به تفاوتها نیز باید توجه داشت. شرایط خاصی برای جستجوی کتابشناسی های ملی وجود دارد و باید به کار گرفته شوند. نتایج پروژه" کتابخانه های ملی روی
CD-ROM" می تواند نقطه شروع خوبی در توصیف چهار گروه کاربر و نیازهایشان باشد. مدلها باید نسبتاً ساده باشند و ابزارهای ذخیره و بازیابی اطلاعات مطابق با نیاز های کاربران طراحی شوند.
از سوی دیگر باید روی استاندارد سازی در طراحی ابزار های ذخیره و بازیابی تاکید بیشتری شود. این باید شامل پایبندی به راهنماییها و بکارگیری راهکار مناسبی است که ثابت شده مؤثر است. کاربران سیستمهای مختلفی را به کار می گیرند و همیشه به کار خواهند گرفت، اما نباید در نتیجه، از دستیابی به تعامل مفید باز بمانند.
در نتیجه مهمترین زمینه های راهکارهای آینده برای کتابشناسی های ملی الکترونیکی عبارتند از :
• تعریف اعمال اساسی (مرور کردن، جستجو کردن، ارایه و استفاده صحیح نتایج)
• مراحل دسترسی و فهرست ها
مواردی که برای جستجو الزامی هستند و در نتیجه باید در مراحل دسترسی "ضروری" شوند.
• راهکارهایی برای طراحی ذخیره و بازیابی اطلاعات
علاوه بر راهکار های عمومی که برای تمام نرم افزارهای کاربردی می توانند استفاده شوند برخی راهکارهای خاص می توانند یکپارچگی را بهبود بخشند. راهکارها باید هم طرح صفحه نمایش (و استفاده فونتها، رنگها و ... ) و هم خصوصیات دیالوگ (طرح منوها، اشکال جستجو و ... ) را در بر گیرند.
• راهکارهایی جهت نمایش رکورد
نتایج آتی تیم کاری (
IFLA) و راهکارهای نمایشهای OPAC(بسته نرم افزاری برای دسترسی از راه دور به صورت آن لاین) (Online Package for Access Catalogue) می تواند به کار رود.
• استاندارد ها
تبعیت از استانداردهای ملی و بین المللی قبلا در توصیه 11 پیشنهاد شد. به راهکارهای خاص تری مثلاً برای نامگذاری دائمی مباحث دیجیتالی و غیره نیاز است. به علاوه، پیروی از استاندارد ها جهت فعال سازی عملکرد مشترک ضروری است.
• شروط عملکرد مشترک (شامل چند زبانه بودن)
منابع الکترونیکی بیشتری یا به عنوان مقاصد جستجوی توزیعی استفاده می شوند یا عمدتاً فهرست می شوند تا به کاربران امکان جستجوی همزمان منابع مختلف را بدهند. برای فعالسازی آن، استانداردهای مشخصی باید اجرا شوند. پایگاه های اطلاعاتی نیز به زبانهای مختلف هستند که مانعی بزرگ بویژه در دسترسی موضوعی است. هدف برخی پروژه ها (مثل
MACS) فراهم آوردن دسترسی موضوعی چند زبانه به فهرست های کتابخانه است.
• دسترسی مستقیم به مباحث دیجیتالی
کتابشناسی های ملی به طور فزاینده ای شامل رکوردهای منابع الکترونیکی هستند که آنها را ابزارهای دسترسی می نامند.

 


ملحد به کتابداری

    نظر

در خبر است از سرور کتابداران (ملحد به کتابداری )مجتبی : که یکی از دوستان کشتی اش را در ساحل یکی دیگر سوراخ شده ودر استانه غرق شدن است.

در پژوهشی خواستار میزان رضایت کتابدارن از رشته شان هستیم :خواهشمندم میزان عشق خود را به این رشته اعلام دارید تاشاید تسکینی برای بازمانده شخصیت له شده من باشد.

 


زندگی و احوال فرانسیس بیکن :

    نظر

 

فلاسفه مشهور همه از یک قبیل نیستند . برخی از آنان افتخار و بزرگی خود را بیشتر از آنچه که گفته اند و نوشته اند مرهون شیوه و طرز زندگانی خود هستند

 چنان چه که وضع سقراط و دیوژن و اپیکتت این چنین می باشد . برخی دیگر درخشانترین کامیابی های خود را با آثاری که نوشته اند مدیونند و غالباً بین آنچه که خود ستوده و کارهایی که انجام داده اند ناسازگاری فاحشی وجود دارد ، چنهن که وضع ارسطو و سنک و دکارت بر این منوال است . اما بسیار به ندرت دیده می شود که در وجود یک فیلسوف نبوغی سرشار و ضعف نفسی که نزدیک به دنائت و فرومایگی باشد جمع گردد. بدبختانه وضع فرانسیس بیکن این چنین است . او مسلماًمتفکر بسیار توانایی بود ولی آیا همچنین باید در مورد او گفت که او جنایتکار بزرگی بود که عاقبت قربانی جاه طلبی وبی احتیاطی و اوضاع واحوال زندگانی خود گردید؟ (Qing, Deyu et al. 1998)

فرانسیس بیکن در2? ژانویه ???? در مهمانخانه یورک واقع در استرند نزدیک لندن به دنیا آمد . پدر او نیکلا بیکن در بیست سال اول سلطنت الیزابت مهردار سلطنتی بود . مادر بیکن لیدی آن کوک خواهر زن سرویلیام سسیل معروف به لرد(Lin, Su et al. 2007) باردلی خزانه دار ملکه الیزابت و یکی از مقتدرترین مردان انگلیسی بود . این زن که سر آموزگار ادوارد ششم پادشاه انگلستان بود ، در السنه و کلام متبحر بود و با اساقفه ی عصر یونانی مکاتبه می کرد و این خمل برای او مثل آب خوردن بود . خود آموزگار پسرش بود و در تربیت و تعلیم او از هیچ چیز دریغ نداشت . فرانسیس چند برادر بزرگتر از خود نیزداشت و خود نیز کودکی تیز هوش بود . اما او در سال های اولیه زندگی خود هیچ برجستگی از خود نشان نداد و این سال ها را در لندن نزد مادر و پدرش گذراند . ملکه او را می شناخت و به شوخی او را مهردار آینده خود می خواند .

مربی حقیقی عظمت بیکن ، انگلستان عهد الیزابت بود ، این دوره بزرگترین ادوار مقتدرترین اقوام عصر جدید به شمار می رود . کشف آمریکا تجارت را از بحر الروم به اقیانوس اطلس کشانید و اقوام اسپانیای و هلندی و فرانسوی و انگلیسی را که بر ساحل این اقیانوس بودند از لحاظ تجارت و ثروت سرآمد اقوام دیگر ساخت .(Yongmei, Changsheng et al. 1998) رنسانس از روم و فلورانس و میلان و ونیز ، به مادرید و پاریس و آمستردام و لندن منتقل شد . پس از شکست نیروی دریای اسپانیا تجارت انگلستان بر روی تمام دریا ها توسعه یافت ، شهرهای انگلیس در نتیجه منابع محلی رو به پیشرفت و ثروت نهادند ، ملاحان آن سطح کره ارض را پیمودند و سرداران آن آمریکارا متصرف شدند . ادبیات انگلیس با شعر سپنسر و نثر سیدنی  رونق گرفت و صحنه تئاتر با درام های شکسپیر و مارلود و ابن جانسون   و صدها نویسنده ی توانای دیگر به لرزه در آمد . اگر شخصی از قریحه و استعداد ذاتی بهره مند بود در چنین محیطی ضایع نمی شد . (Kostoglou and Karapantsios 2007)

در 1573 م در سن دوازده سالگی بیکن وارد کمبریج در ترینتی کالج گردید و تا 1576 م در آن جا ماند و فلسفه اسکولاستیک را در آن جا تحصیل کرد و در عین حال تحصیلات قضایی خود را در همان جا آغاز نمود.(Qing, Deyu et al. 1998)

در سال 1576 م کالج را رها کرد و در آن هنگام سرآمیاس پولت سفیر کبیر انگلستان در دربار هانری سوم بود که دوست نیکلا بیکن پدر فرانسیس بود فرزندش را به او سپرد و از آن زمان بود که فرانسیس بیکن به دربار فرانسه راه یافت . (Figure 1)

Figure 1. damavand iran

در سال 1578 م  پدر فرانسیس بیکن ناتگهان درگذشت و او به انگلستان احضار گردید . پدرش قصد داشت که اموالی را مادام العمر به فرانسیس تخصیص دهد ولی مرگ او بر این کار سبقت گرفت . پس بیکن بر آن شد که در صدد پیدا کردن شغل پر سود بر آید و از این رو معلومات حقوقی خود را تکمیل کرد و به وکالت دعاوی مشغول گردید . در سال 1580 م در انجمن « گرنر این »  که انجمنی مرکب از حقوق دانان بود و در مهمانخانه گری یک آموزشگاه حقوق و یک دادگاه برایت تشکیل داده بود  عضو فعال و موثری گردید . جاه طلبی و بلند پروازی بیکن با دادرسی های توام با موفقیت خرسند نمی گردید و فکری به خاطرش رسید که در تمام مدت عمر این فکر او را آزار می داد وآن این بود که در قوانین درهم و برهم انگلستان نظمی برقرار سازد و خطوط اولیه « احیاءعلوم کبیر » را طراحی کرد و دراین رساله کوچک که آن را « فرزند مذکر زمان » نام نهاد و در قطعات مختلفی از آن اسم می برد . اما هیچ یک از این کارها برای تسکین جاه طلبی او کافی نبود و آن چه او می خواست احراز یک مقام سیاسی در دربار بود . عموی فرانسیس بورلی مقام مهمی در آن جا اشغال کرده بود با این حال بیکن جزءعنوان متوسطی را نتوانست تحصیل نماید و آن « مشاور فوق العاده ملکه » بود . (Figure 2)

Figure 2. iran nothink

این ناکامی باعث شد که بیکن سعی کند از راه پارلمان وارد حیات سیاسی شود در نتیجه 1584 م به عضویت مجلس عوام انتخاب گردید و در 1586 و 1588 م نیز مجداداً به این مقام برگزیده گردید اما در پرلمان مرتکب یک خطا شد که روح خود کام ملکه الیزابت را نسبت به خود تغییر داد.(Figure 1)

مجلس که عوام برخی اعتبارات را تصویب نموده بود مجلس لردها اصرار داشت که بر میزان این اعتبارات افزوده شود اما بیکن رشته سخن را به دست گرفت و باعث شد که مجلس عوام نسبت به منافع سلطنت رای مخالف بدهد و در پیرو این قضیه به او گفتند که دیگر اونباید به ملاطفت ملکه امیدوار باشد .(Kostoglou and Karapantsios 2007)

در سال 1595 م چندین نوشته سیاسی و قضایی منتشر کرد وبرای جشنی که توسط اسکس به افتخار الیزابت بر پاگشت قصیده ای سرود که در نتیجه ملکه مزروعی مهمی را به او اهدا کرد .

در سال1597 م  نخستین چاپ انگلیسی « تتبعات اخلاقی و سیاسی » خود را منتشر نمود و در مجلس عوام از تمام درخواست های کمک خرج دربار پشتیبانی کرد وسرانجام مشاور معمولی ملکه گردید و این فرصت ارتکاب عملی را به او داد که خیلی شباهت به رسوایی داشت . (Shafie-Pour and Ardestani 2007)(Figure 3)

Figure 3. iran

بیکن قسمت اعظم دارایی خود را مرهون اسکس بود . لکن به دنبال یک لشکر کشی مغلوبانه ویک دوره حکومت بد فرجام در ایرلند ، اسکس لطف و مساعدت ملکه را نسبت به خود از دست داد ولی به جای این که سر تسلیم فرود آورد در کوچه های لندن آشوبی به راه انداخت . پس به اتهام خیانت در 1601 م محکوم به مرگ گردید . لیکن در تمام طول محاکمه بیکن فراموشی بخشایش ناپذیری در قبال احسان های گذشته اسکس از خود نشان داد و جزء در فکر نجات خودش از مغضوبیتی که ممکن بود دامنگیر او نیز شود نبود وظیفه دادستانی را بر علیه کسی که یکی از بزرگترین حامیانش بود را برعهده گرفت و بعد از این که اسکس سرش از تنش با تبر جدا شد و خاطره وی محبوبیتی را دراذهان ایجاد کرد بیکن مامور شد که بر ضد او هجو نامه ی بنویسد تا مگر یادبود او را آلوده به ننگ ننمایید و اقدام ملکه را بستاید و این چاپلوسی تا اندازه ای بینتیجه ماند زیرا در سال 1603 م الیزابت درگذشت .

 در این نخستین دوره بیکن قیافه یک انسان گرسنه که می خواهد هر چه بیشتر از خوان حکومت متمتع شود به خود گرفت .


DOAJ, Dspace,NEEDS,plos medicine

    نظر
این وب سایت امکان جستجو در منابع کتابخانه را در زمینه‌های فناوری ،
مهندسی و ریاضیات را فراهم می سازد .
این پایگاه هم چنین امکان دسترسی به متن کامل مقالات را از پایگاه ها ی مشهوری نظیر
DOAJ, Dspace,NEEDS,plos medicine
را فراهم می سازد
استفاده از این پایگاه را به تمامی کتابداران
به خصوص دانشجویان توصیه میشود
arash mohammadkhani