سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صفحه خانگی پارسی یار درباره

ویژگی هاومزایای مهم تولید آمار به روش ثبتی3

    نظر

ویژگی هاومزایای مهم تولید آمار به روش ثبتی3

  آمارهای ثبتی، واقعیت ها و رخدادها و متغیرهای اجتماعی و تغییرات آن را به روز و به هنگام ارایه می کند.

  در آمارگیری نمونه ای، برآورد با اعتماد بالا برای صفت ها در زیرمجموعه های یک موضوع، بسیار دشوار و پر هزینه خواهد بود، اما منابع آمارهای ثبتی این امکان را به وجود می آورد.

  در آمارگیری نمونه ای یا سرشماری به دلیل عدم اعتماد پاسخگو، درصد امتناع پاسخگویی یا پاسخ غیر صحیح،  افزایش داشته امّا در آمارهای ثبتی امکان رفع این نقص وجود دارد.

  می توان با آمارهای ثبتی چارچوب های آمارگیری حاصل از سرشماری را اصلاح و به هنگام کرد.

با آمارهای ثبتی می توان آمار و اطلاعات در قالب سری زمانی مناسب داشت.

در طرحی نظام آمارهای ثبتی، گرایش به­گونه­ای است که این نظام انعطاف پذیری و قابلیت کاربردهای گسترده داشته باشد. این انعطاف پذیری موجب می شود متغیرهای جدید اضا فه و تغییرات لازم اعمال شود. در این نظام اطلاعات در قبل، جمع آوری شده، لذا براساس موضوع مورد نیاز، اقلام و متغیرها گردآوری و گروه ها انتخاب می شوند. در صورتی­که در آمارگیری نمونه ای با لحاظ کردن خطاها، هدف جمع آوری اطلاعات، برای متغیرهای مورد لزوم است. لذا وجود خطاهای نمونه ای و غیرنمونه ای سبب محدود شدن امکان انتخاب گروه ها برای تحلیل و گزارش نتایج می­شود.

نظام آمارهای ثبتی

نظام آمارهای ثبتی، نظامی است که با ثبت داده ها در حین عملیات جاری سازمان ها، آن ها را به آمارهای مورد نیاز کاربران تبدیل می کند.

هر زمان که داده های مرتبط با انجام وظایف سازمانی به اطلاعات آماری مورد نیاز کاربران تبدیل و اطلاع­رسانی شود، در آن سازمان، نظام آمارهای ثبتی مستقر شده است.

یک نظام آماری، هنگامی کارآمد تلقی می شود که دارای یک نظام آماری ثبتی پیشرفته باشد و بتوان از آن در آمارگیری ها به نحو مناسب بهره برد.