سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صفحه خانگی پارسی یار درباره

شیوه مبتنی بر اقلام اطلاعاتی

    نظر

شیوه مبتنی بر اقلام اطلاعاتی

شیوه مبتنی بر سیستم های اطلاعاتی

شیوه مبتنی بر اقلام اطلاعاتی

در این روش برخی از مهمترین اقلام اطلاعاتی مورد نیاز برنامه­ریزان سطوح بالای کشور، که داده­های آن‌ها با ملاک های ثبتی بودن قابل تهیه باشد، شناسایی و طبقه­بندی می­شوند. سپس دستگاه تولید کننده داده­های هر قلم اطلاعاتی مشخص می­شود. با مراجعه به دستگاه مربوط، روند ثبت و انتقال داده­های ثبتی مورد بررسی قرار می­گیرد. با انجام اقداماتی، این روند دارای نظامی مشخص برای ثبت، انتقال و تولید آمار ثبتی می­شود. در مورد آن دسته از اقلام اطلاعاتی که برای تهیه و انتقال داده­های آن‌ها به روش ثبتی، نیازمند اصلاح جزئی و یا اساسی باشند پیشنهاد بهبود، ارایه می شود و اقدام های لازم در این خصوص انجام می‌شود. این شیوه کار، معایبی دارد که مختصراً به شرح زیر می‌باشند:

با توجه به آنکه اقلام اطلاعاتی مورد نظر توسط کاربرانی خارج از دستگاه دولتی تعیین می­شوند، برخی از دستگاه های اجرایی اصلاح روند ثبت و انتقال داده­های ثبتی را در جهت تأمین نیازهای مراجع بیرونی احساس می­کنند و از این­رو، نه تنها همکاری لازم را به­عمل نمی آورند بلکه در پاره­ای از موارد مقاومت­های رده­های مختلف دستگاه اجرایی در برابر انجام اصلاحاتِ ضروری، زیاد می­شود.

انجام اصلاحات هرچند جزئی در مورد یک یا چند قلم اطلاعاتی در بسیاری از موارد نیازمند ایجاد تغییرات وسیع در فعالیت­ها و یا گردش کارها (جریان­های اطلاعاتی) در دستگاه اجرایی است، به­طوری­که این تغییرات برای تهیه داده­های یک یا چند قلم اطلاعاتی توجیه­پذیر نیست.

به­منظور تعیین بهترین نقطه ثبت و مناسب­ترین مسیر انتقال داده­های یک یا چند قلم اطلاعاتی براساس ویژگی­های نظام آمارهای ثبتی، باید حجم وسیعی از فعالیت های دستگاه اجرایی مورد شناخت و بررسی قرار گیرد که این امر برای یک یا چند قلم اطلاعاتی، توجیه­پذیر نمی­باشد.

نقطه ثبت داده­های بسیاری از اقلام اطلاعاتی و بخصوص مسیر انتقال آن ها به گونه­ای است که قویاً بر یکدیگر تأثیر می­گذارند و لذا نمی­توان انتظار داشت که تغییر در برخی از آن ها منجر به تغییر در بعضی دیگر نشود.

برای تأمین آمار و اطلاعات مورد نیاز جدید باید طرح های شناخت و بهبود را مجدداً اجرا نمود و اقدام های  اصلاحی جدیدی را به­عمل آورد که این موضوع خود موجب هدر رفتن وقت و هزینه و همچنین تغییرات جدید در فرآیندهای اصلاح شده گذشته می­شود.

مزیتی که معمولاً برای روش مبتنی بر اقلام اطلاعاتی گفته می شود، زمان نسبتاً کوتاه برای اجرای آن است. که با توجه به معایب ذکر شده به نظر می رسد که برای به نتیجه مطلوب رساندن مجموعه طرح های مبتنی بر این روش نیز زمان زیادی لازم باشد.