سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صفحه خانگی پارسی یار درباره

ادامه

    نظر

 بنابراین ارضاء کردن نیاز به توجه مثبت دیگران پاداش دهنده است. به خاطر اهمیت ارضای نیاز به توجه مثبت مخصوصا در کودکی ما با نگرشها و رفتارهای افراد دیگر حساس می شویم با تعبیر پسخوراند یا واکنشی که از دیگران دریافت می داریم . چه تاکید یا عدم تاکید ممکن است خودپنداری مان را تغییر داده یا اصلاح کنیم. ما نگرشهای افراد دیگر را به عنوان بخشی از خودپنداری درونی می کنیم به تدریج توجه مثبت از درون خودمان ناشی می شود تا از دیگران . شرایطی که راجرز آن را حرمت نفس نامید. حرمت نفس به اندازه نیاز ما به توجه مثبت از جانب دیگران نیرومند می شود و شاید به همان صورت ارضا شود.

حرمت نفس مانند توجه مثبت ماهیت دو جانبه دارد برای مثال وقتی که مردم توجه مثبت می گیرند و حرمت نقس مثبت را پرورش می دهند بنوعی به خود برای دیگران توجه مثبت فراهم می آورند.

 ·       شرایط ارزش از نظر راجرز

شریط ارزش از تعالی رشد توجه مثبت که به حرمت نفس مثبت می انجامد بوجود می آید حرمت نفس مثبت شکل فرامن فرویدی راجرز است و از توجه مثبت مشروط به دست می آید قبلا کفتیم که توجه نامشروط شامل محبت و پذیرش کودک بدون شرط و مستقل از رفتار اوست توجه مثبت مشروط نقطه مقابل آن است.

کودکان حرمت نفس را تنها در موقعیت هایی که تایید والدین را به دنبال داشته باشد و در زمانی که خودپنداری به عنوان جانشینی برای والدین عمل می کند پرورش می دهند بنابراین کودکان شرایط ارزش را بوجود می آورند آنها باور می کنند که تنها در شرایط خاصی با  ارزش هستند. آنها یاد می گیرند که از برخی رفتارها و نگرشها اجتناب کنند بدون توجه به اینکه این رفتارها ، در غیر این صورت چقدر می توانستند از نظر شخصی ارضا کننده باشند و به این ترتیب آنها دیگر نمی توانند آزادانه عمل کنند چون این کودکان باید رفتارهایشان را به دقت ارزیابی کنند و از بعضی اعمال خودداری نمایند. از رشد کامل یا شکوفا کردن خود باز می مانند آنها بازیستی در محدوده شرایط ارزش خود از رشد خودشان جلوگیری کنند.