سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صفحه خانگی پارسی یار درباره

· مشاوره و روان درمانی راجرز

    نظر

مراحل شکل گیری مشاوره و روان درمانی مراجع محوری:

 

تکامل نظریه راجرز به سه دوره تقسیم شده است این سه دوره عبارتند از :

1- دوره درمان به طریق غیرمستقیم ( 50- 1940 ):

در این دوره به درمان غیر مستقیم به پیشرفت تدریجی بصیرت مراجع نسبت به خود و موقعیتش اهمیت داده می شد. مشاور سعی داشت با ایجاد موقعیتی آزاد و مبرا از اقتدار و قدرت ، مراجع را در جهتی که مایل است سوق دهد . مشاور ازطریق پذیرش و عدم مداخله بحث وموضوع را می کشید تا به مراجع کمک کند که احساسات و ادراکات خویش را روشن کند و گامهای مثبتی در سایه جهت گیری جدیدش بردارد. در این دوره مشاور از اموری نظیر نصیحت کردن ، ابراز عقاید  احساسات تعبیر و تفسیر ارائه نقش و طرح و دیگر فعالیتهای مداخله ای خودداری می کرد در مقابل تلاش اصلی برای استفاده از ابتکار و خلاقیت مراجع در جهت ایجاد رشد سلامتی و سازگاری او متمرکز بود.

2- دوره دوم روان درمانی مبتنی بر انعکاس مطالب ( 57-1950 ):

در این دوره نظریه مراجع محوری پخته تر شد و تحقیقات متعدد صحت بسیاری از مفاهیم و عملکردهای آن را مورد تایید قرار داد توجه عمیق مشاور به محتوای عاطفی اظهارات مراجع و نه به محتوای معانی و بیان آنها.

از برجسته ترین تغییرات در روند عمل این دوره به شمار می رفت از پاسخهای سطحی و مضمونی که بعضی اوقات از ویژگیهای روشن سازی مرسوم در شیوه غیر مستقیم بود اجتناب می شد در این دوره نقش مشاور مجددا مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و بر پاسخگوی و حساسیت او نسبت به احساسات مراجع تاکید شد. انعکاس احساسات جای روشن سازی را گرفت و ابعاد شناختی تعامل مشاوره ای کمتر مورد تاکید قرار گرفت برای حصول به نتایج مطلوب یعنی سازماندهی مجدد خود و وحدت بخشی به خویشتن پنداری ، مشاوره می بایست منابع و عوامل تهدید کننده را در رابطه بین خود و مراجع از میان بر می داشت و دنیای پدیداری مراجع را آیینه دار منعکس می کرد. از این رو انعکاس احساسات یکی از تکنیک هایی بود که مشاور از آن استفاده می کرد.