سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صفحه خانگی پارسی یار درباره

- دوره سوم روان درمانی مبتنی بر تجربه ( 1970 – 1957 ):

    نظر

- دوره سوم روان درمانی مبتنی بر تجربه ( 1970 1957 ):

روان درمانی مبتنی بر تجربه که در حال حاضر نیز اعمال می شود از نتایج درمانهای غیر مستقیم و انعکاس است که هدف آن کمک موثرتر به افراد پسیکوتیک و نرمال است این دوره به تاثیر تکنیکهایی نظیر احترام مثبت ، درک هم دلانه و خلوص مشاور توجه خاصی مبذول می شد. ماهیت اصلی روان درمانی مبتنی بر تجربه ، به تجربه درآوردن امور است که هر مشاوری به طریق خاصی آن را اعمال می کند مهم آنکه تمام پاسخهای مشاور باید به تجربیات مراجع متکی باشد. مشاور باید مراجع را به منزله فردی مستقل که دارای توانایی های بالقوه انسانی است می بیند به او احترام می گذارد و پاسخهای خود را بر تجربیات او متکی کند.

 ·       مشاوره متمرکز بر شخص

بنا به نظر آبراهام مزلو ، استاد پیشین و صاحب نام دانشگاه براندیس ، روان شناسی انسانی نیروی سومی را در گستره روان شناسی آمریکا تشکیل می دهد . دو نیروی دیگر عبارتند از روانکاوی و رفتارگرایی  راجرز را می توان بخش مهمی از این «نیروی سوم» محسوب داشت . او نیز مانند مزلو معتقد بود که آدمها طبعاً گرایش به خود شکوفایی دارند . راجرز معتقد بود که انسان در اصل دارای جوهره و ماهیتی مثبت است و هیچ چیز منفی یا شومی ذاتی او نیست . به نظر راجرز در صورتی که به اجبار به ساختارهای ساخته و پرداخته اجتماعی رانده نشویم و درست همان طوری که به اجبار به ساختارهای ساخته و پرداخته اجتماعی رانده نشویم و درست همان طوری که هستیم مورد قبول و پذیرش واقع شویم ، به نحوی زندگی خواهیم کرد که موجب پیشرفت خود و جامعه شویم . به نظر راجرز انسان در اصل هم به ارضای نیازهای شخصی و هم به ایجاد رابطه نزدیک و صمیمانه با دیگران نیاز دارد و خواستار هر دوی اینهاست . در مجموع چنین به نظر می رسد که دیدگاه راجرز در اصل دیدگاهی انسان گرایانه است .

هیچ یک از شیوه های روان درمانی ، به اندازه شیوه مراجع محوری بر توفیق کار مشاوره تأثیر نداشته است . دیدگاه مثبت و عملی روان درمانی مراجع محوری موجب نفوذ فراوان آن در میان مشاوران مدارس گردیده است . کارل راجرز نخست کار خود را با روانکاوی آغاز کرد ، اما در سال 1937 در راه شکل گیری نظریه معروف خویش در روان درمانی فعالانه کوشید . در سال 1940 پس از انتقال به دانشگاه ایالتی اوهایو ، در ضمن تدریس به دانشجویان دوره های فوق لیسانس و دکتری ، در اندیشه یافتن علل تغییر در جریان روان درمانی بود . از این رو ، نوارهای ضبط شده از جلسات روان درمانی را با دقت مورد بررسی و مطالعه قرار داد و بر اساس نتایج این بررسی ها ، بتدریج به ارائه روان درمانی مراجع محوری موفق شد .